Information and Communication Technology (ICT) ICT Dalam Pendidikan
Pengenalan
-Memandu proses pembelajaran pelajar dalam persekitaran pembelajaran elektronik
-Pendidik perlu bersiap sedia menyatupadukan penggunaan teknologi maklumat dalam strategi pengajaran
-Penggunaan kemajuan teknologi moden sebagai alat pemangkin perkembangan dunia pendidikan melalui teknologi maklumat menerusi ruang maya
-Antara penggunaannya ICT dalam pendidikan iailah dalam proses pengajaran dan pembelajaran secara e-pembelajaran dan alat bantu mengajar ( CAI ) dalam pengajaran dan pembelajaran
-Disamping itu digunakan didalam pentadbiran atau pengurusan pendidikan negara atau sekolah -Namun terdapat kelemahannya juga disamping dalam kebaikan dalam penggunaan ICT dalam pendidikan
- Merujuk kepada konsep yang mengintegrasikan teknologi maklumat di dalam sistem pembelajaran -Proses ( P&P ) diaplikasikan di luar bilik darjah -Membolehkan pembelajaran tercanggih dilaksanakan dan membolehkan pencapaian ke atas lebih ramai pelajar - Tanpa mengira jarak jauh di samping membolehkan pembelajaran berlangsung secara berterusan.
ICT Sebagai Alat Bantu Mengajar ( CAI ) Dalam Pengajaran Dan pembelajaran
termasuklah menyimpan, mengakses, memproses, mewujudkan dan menyampaikan maklumat.
Membantu memudahkan pelajar belajar
Berkongsi sumber yang tidak terbatas kuantitinya
KEBAIKAN DAN KELEMAHAN
ICT Sebagai Alat Bantu Mengajar ( CAI ) Dalam Pengajaran Dan pembelajaran
KELEMAHAN
(P&P) menggunakan ICT memerlukan kepakaran.
Memerlukan masa dan kos yang tinggi
Kemudahan yang disediakan oleh pihak sekolah adalah terhad
Kes penipuan dan peniruan kerja pelajar lain
Masalah penghantaran maklumat sentiasa berlaku BACK
kebaikannya
Mempertingkatkan daya ingatan dan kemahiran pelajar.
Dapat menarik minat pelajar jika direka bentuk dengan baik.
Pelajar akan memperoleh maklumat dari sumber yang lebih luas selain dari buku teks.
Mempunyai banyak pilihan jika menggunakan kemudahan ICT.
Maklumat melalui penggunaan ICT boleh disimpan dan digunakan semula. BACK
KELEMAHANNYA
Hanya berperanan sebagai alat sokongan penyampaian maklumat atau fakta.
Penggunaan komputer atau internet hanyalah keseronokan sahaja.
Interaksi antara pelajar dengan guru adalah terbatas
Memerlukan kepakaran untuk mengendalikannya.
• Penyediaan penggunaan teknologi sebagai
( CAI ) juga memerlukan masa yang lama.
• Menimbulkan ketidakseragaman sukatan pelajaran.
• Memerlukan perbelanjaan yang besar untuk perkakasan dan perisian
No comments:
Post a Comment